Lehetetlen feladat lenne egyetlen tényezőt kiemelni, ami a legnagyobb odafigyelést igényli a hajózás szempontjából. Ilyen nincs, hiszen számtalan dolog sokaságának kell tökéletes állapotban lennie és működnie ahhoz, hogy felelősségteljesen, biztonsággal hajózhassunk. A hajók nélkülözhetetlen tartozékai a kötelek, amelyekről igen kevés szó esik. Írásunkat – a már korábbiakhoz megszokott módon – gondolatébresztésnek szánjuk.

A különböző kötéltípusok, márkák, gyártmányok részletes ismertetése helyett (hiszen ezek leginkább a szakembereket érintik) azokról az alap szempontokról írunk, amelyek a mozgó- és kikötőkötélzet cseréjénél, karbantartásánál merülhetnek fel, és amelyek alapján bátran érdeklődhetünk a szakboltokban.

Mindenekelőtt azzal kell tisztában lennünk, hogy a kötelek mely tulajdonságait kell ismernünk. Íme, a legfontosabbak:

  • szakítószilárdság,
  • nyúlás,
  • kopásellenállás,
  • súly,
  • vastagság,
  • vételár.

Ezeket a tulajdonságokat két fontos tényező határozza meg: a kötél anyaga, és a kötél szálainak elkészítési technikája. A túra-, vagy kedvtelési célú hajósok ma főleg poliészter köteleket használnak. Előfordulhat még, hogy a poliésztert ún. dyneema szálakkal keverik. Ezek az anyagok, melyek a kötél tulajdonságát meghatározzák, a belső magot alkotják, ezen kívül lehet még a köteleknek külső felszíni borítása, huzata is. A kötél szálait többféle technikával készíthetik: verik, sodorják, csavarják, fonják, szövik.

Nem mindegy, hogy milyen célra kívánjuk használni a kötelet. A hajón az alábbi fő funkciókat különíthetjük el:

  • vitorla felhúzása,
  • vitorla behúzása,
  • vitorla állítása,
  • kikötés,
  • horgonyzás.

Természetesen a különböző funkciókra különböző tulajdonságú kötelek kellenek. Például más nyúlás engedhető vagy követelhető meg egy felhúzó-, és más egy kikötőkötél esetében.

Sokaknak talán túlzás, vagy meglepő, de fontos a kötelek színe is. Bár pusztán esztétikai szempontokra is érdemes odafigyelni, azonban vannak praktikus okai is a színességnek. Egy alap felszereltséggel rendelkező túrahajón szép számmal találhatunk köteleket, és nem kell versenyhelyzetben lennünk ahhoz, hogy gyors manőverre, vitorlakezelésre legyen szükség. A stopperekben egymás mellet futó köteleket könnyen meg kell különböztetni egymástól színekkel, hogy egyértelműen és biztosan a megfelelőt tartsuk kézben, amikor eljön a döntő pillanat. Mindezt elősegíti persze a stopperek feliratozása is, de gyakran nincs idő olvasgatni.

A hajózás nem tartozik a legolcsóbb mulatságok közé, hiszen – mint a legtöbb technikai sport – felszerelés igényes.  Így a kötelekért is ki kell nyitni a pénztárcát. A költségek kordában tarthatóak, ha gondot fordítunk a kötelek karbantartására. A nap és a víz éltetőelemünk, de a kötélzetnek halálos ellenség. A dörzsölődés és az ebből fakadó kopás pedig elkerülhetetlen.

Ha néhány dologra odafigyelünk, meghosszabbíthatjuk a kötelek élettartamát:

  • Ne tegyük ki a kötelet felesleges igénybevételnek;
  • A kötélvéget ne hagyjuk kirojtosodni, égessük meg és olvasszuk fel a végeket;
  • Ha módunk van rá (bár többnyire nincs) levéve, szakszerűen feltekerve, száraz, jól szellőző helyen tartsuk (legalább télire);
  • A téli tárolás előtt mosással távolítsuk el a szennyeződéseket, sót;
  • Ha még lehetséges, fordítsuk meg a kötelet. Így a csörlővel, bikával, stb. érintkező kopott kötélrész elkerül a kritikus helyről (arra figyeljünk, hogy még olyan állapotban legyen, ami biztonságos a hajózáshoz);

A biztonságosság megőrzéséhez fontos, hogy minden szezon elején, mielőtt a hajó vízre kerül, vagy charter-hajó átvételekor tüzetesen vizsgáljuk át a teljes kötélrendszert.

Ha úgy ítéljük meg, hogy elkerülhetetlen a csere, akkor cseréljünk (vagy charterhajó esetében cseréltessünk). Inkább kávézzunk még egyet a kikötőben, amíg a munka folyik, minthogy a vízen derüljön ki, hogy valami baj van. Ne halogassuk megtenni a szükséges lépéseket, és ne sajnáljuk az anyagi áldozatot sem!

Azt talán felesleges is mondani, hogy a gazdaboltokat és barkács-áruházakat messzire kerüljük el. Irány a hajós szakbolt! Tájékozódjunk, kérdezzünk bátran (az nem szégyen) hogy ne szórjuk feleslegesen a pénzt, és ár-érték arányban a legmegfelelőbb megoldást választhassuk.

Egy megfelelő és ép kötélzettel felszerelt hajóval kevesebb bosszúság ér, öröm a kalandozás és mellesleg a szemnek is kellemes látvány. Ha figyelünk a részletekre, nem csak a kényelmünket biztosítottuk, hanem a biztonságos hajózásért is sokat tettünk!