Beszélgetéseink során egyik kedvenc fordulatunk volt korábban a „fejben hajózni”. Akkoriban azokra a (téli) hónapokra utaltunk ezzel, amikor nem volt lehetőségünk tengerre szállni és csak gondolatban szeltük a hullámokat: túrákra készültünk vagy korábbi hajózások pillanatait idéztük fel.

A világ hirtelen olyan fordulatot vett, hogy egy ideig (reméljük, nem túl sokáig) kevesebb lehetőségünk lesz hajózásra. Ezért gondoltuk, hogy újraélesztjük a hajozzunk.hu oldalt, és lehetőséget biztosítunk Nektek, Kedves Hajóstársaink, hogy velünk együtt fejben hajózzatok.

S hogy mit kínálunk Nektek?

Hajózzunk Horvátországban

8 éve jelent meg a Hajózzunk Horvátország című útikönyv, és nagy örömünkre hamar elkapkodtátok az összes példányt. Sokan kérdeztétek, hogy hol lehetne még beszerezni, de sajnos kezünket széttárva csak az antikváriumok böngészésére tudtunk biztatni Titeket. S bár sokat gondoltunk az újabb kiadás elkészítésére, ezidáig nem jutottunk el odáig.

De addig is, amíg az egyszer elkészül, a kényszerűen otthon töltendő napokra, a fejben hajózást segítendő, teljesen ingyen és bérmentve elérhetővé tesszük a könyv eredeti, 2012-es kiadásának letölthető (pdf) verzióját.

Persze ha írtok egy kommentet a facebook oldalunkra, nyomtok egy like-ot vagy egy megosztást, azt megköszönjük.

Töltsétek le és forgassátok kedvetekre!

Vidd a tudást a hajóra (majd…)

Ha a horvátországi túrák, kalandok, kikötők közben további hajós tudásmorzsákra vágytok, lapozgassátok a hajozzunk.hu tudástár korábbi cikkei között. Kezdetben csak néhányat találtok meg közülük, de időről-időre kerülnek majd fel újak is, így érdemes gyakran visszajönni!

Íme néhány ajánlat:

Érdekesség

Seaspeak – így hívják azt a végletekig leegyszerűsített, a nagyrészt az angolból vett néhány száz szóból és tőmondatokból álló nyelvet, melynek használatával kiküszöbölhetők a nem angol anyanyelvű hajósok közötti kommunikációs bonyodalmak. Ám most nem erről a nemzetközileg elterjedt, és immár szabványosított kommunikációs metódusról írunk, hanem ennek egy hozzánk közelebbi és mulatságosabb változatáról.

Történelem

Egy verseny izgalmát – legyen szó bármilyen sportról – a szoros befutó adja: amikor az utolsó pillanatig nem tudjuk, kit illet a győzelem. A XXI. század vitorlásversenyeinél is ugyanezt reméljük. Persze – gondolnánk – ez ma már alapvető elvárás, amikor egy versenyhajó navigációs pultja inkább hasonlít egy űrhajó belsejéhez, amikor a versenyzők mögött komoly csapat és technika biztosítja a hátteret. Ne legyenek illúzióink, így sem gyerekjáték ezeket a gépeket irányítani. De talán még nagyobb tisztelettel fordulhatunk a régi idők kapitányai és hajósai felé, akik a szextánsos-kronométeres navigáció korában ugyanezt az izgalmat voltak képesek előidézni, egy páratlanul szoros befutóval. Ez történt 1866-ban.

Gyakorlati tanácsok

A túrahajók egyik fontos kényelmi szolgáltatása a hajókonyha – amelynek tűzhelye áldása mellett veszélyeket hordoz mind az egyénre, mind a biztonságos hajózásra. A hajóbalesetek statisztikáiban az élmezőnybe tartoznak a hajókonyha okozta gázrobbanások, hajótüzek és az egyéb kapcsolódó balesetek. Érdemes tehát néhány gondolatot szentelni ennek a kérdésnek, hiszen a szárazföldön oly természetesnek tartott dolgok is sokszor kockázatokat jelentenek egy hajó fedélzetén.

Meteorológia, tengerrajz

Bizonyára mindannyian ismerjük az ár és apály jelenségét, ha máshonnan nem, hát az iskolai földrajzórákról. A tengerszint változása mindenkor meghatározója volt a hajózásnak, és ma is az egyik elsőrendű tényezője annak. Az árapály jelenségéről hajlamosak vagyunk elfelejtkezni a közeli Adriai-tengeren hajózva, holott az kisebb mértékben ugyan, de jelen van, és természetesen nem hagyhatjuk figyelmen kívül; erről szól ez a cikkünk.

Gyakorlati tanácsok

Lehetetlen feladat lenne egyetlen tényezőt kiemelni, ami a legnagyobb odafigyelést igényli a hajózás szempontjából. Ilyen nincs, hiszen számtalan dolog sokaságának kell tökéletes állapotban lennie és működnie ahhoz, hogy felelősségteljesen, biztonsággal hajózhassunk. A hajók nélkülözhetetlen tartozékai a kötelek, amelyekről igen kevés szó esik. Írásunkat – a már korábbiakhoz megszokott módon – gondolatébresztésnek szánjuk.

Érdekesség

„A Déli Sark meghódítása után, amelyben a norvég Amundsen alig napokkal előzte meg Scott kapitány angol expedícióját, egyetlen nagy feladat maradt megoldatlan a déli sarkvidéken: a délsarki szárazföld átszelése, tengertől tengerig. Amikor 1909-ben a Nimrod hajón hazatértem délsarki utamból, amelyen megkísérlettem a brit lobogó kitűzését a déli póluson, de a körülmények összejátszása a céltól száznyolcvan kilométerre visszatérésre kényszerített: akkor gondoltam először a kontinens átszelésére. Biztosra vettem ugyanis, hogy vagy Amundsen, vagy Scott el fogja érni a Sarkot a mi útvonalunkon, vagy egy vele párhuzamos úton. Mihelyt híre terjedt a norvégok sikerének, megkezdtem előkészületeimet egy utolsó nagy utazásra, hogy a hatodik világrészt brit expedíció szelje át elsőnek. A célt nem értük el.”